51 Stan: Mini dodatki

Kolejny nudny dzień w korpusie. Kolejne testy w „Symulatorze”, kolejna rutyna. Zostałem zaprawiony w boju, jako jeden z niewielu przeszedłem wszelkie testy sprawnościowe i umysłowe by zostać godnym dowódca polowym na czele programu „51 Stan”. Widziałem już wszystko. Grabieże, handel niewolnikami mordowanie niewinnych – a wszystko to w imię idei. Zbudować nowy, lepszy świat. Zbudować 51 Stan.
Chaos moich myśli przerwał telekom. Niezwłocznie wzywają mnie do dowództwa. Do bazy powrócili zaginieni zwiadowcy, coś czuje że nie przynoszą wesołych wieści…

Z całego oddziału ośmioosobowego, powróciło zaledwie dwóch. Byli obdarci, zmęczeni i widać ledwo uszli z życiem. Niezwłocznie donieśli nam, że kilka frakcji zwiększyło swoją aktywność. Na obrzeżach zauważono aktywność Teksańczyków, Hegemoni oraz Missisipi. Zwiadowcy oprócz nowych informacji na temat odkrytych miejsc, donieśli również że zostali pojmani i przetrzymani przez nowego gracza. Jak przekazali – każą się nazywać „Uniwersytetem” i dysponują wiedzą i siłą, która może zagrozić naszej ludności. Złożyli nam propozycje nie do odrzucenia. „Plata O Plomo”. Przyszedł czas przyjrzeć się ich propozycji i nowym faktom…

Zestaw Promocyjny I

Zestaw Promocyjny, to zbiór pięciu kart, które dodają unikatowe możliwości do podstawowej tali 51 Stanu. O ile się nie mylę, zaledwie Wóz Bojowy pojawia się, w którymś z dodatków podstawowych (Zima, bądź Nowa Era), natomiast pozostałe są niepowtarzalne. Karty te dają naprawdę świetne umiejętności i nieraz potrafią dobrze zboostować rozgrywkę, mówię tutaj szczególnie o Ośrodku Propagandowym, Cwaniaku oraz Tajnym Magazynie.

Zestaw pięciu kart promocyjnych.

Zestaw Promocyjny II: Granica

Zestaw Granica był rozdawany podczas Portalconu 2019, po tym czasie wprowadzony do otwartej sprzedaży. Granica to zestaw czterech kafelków tytułowej „Granicy”, które dodają możliwość graniczenia z czterema podstawowymi frakcjami znanymi z gry Neuroshima Hex. Sa to kolejno Hegemonia, Posterunek, Borgo oraz Moloch, a każdy z nich posiada szereg korzyści dopasowanych do charakteru danej frakcji. Kafelki rozstawiamy pomiędzy graczami i dodają one do gry dodatkową akcję, która może być spożytkowana na zdobycie korzyści. Po aktywacji kafelka, przekręcany jest on na drugą stronę – dając przeciwnikowi nową możliwość. Dlatego warto się zastanowić dwa razy, czy oby na pewno chcemy takowy „Pakt graniczny” aktywować, by nie okazało się, że nowo odkryte korzyści okażą się zbawienne dla rywala.  Mam wrażenie, że ten dodatek jest „odpadkiem” od projektu „Sojusznicy”, który się w nim nie sprawdził – dlatego został dodany jako opcjonalne promo.

Kafelki granicy posiadają Awers i Rewers dające różne korzyści.

Trzy Miasta

Jest to dodatek bazujący na jednej z mechanik, które były wprowadzone do pierwotnej wersji 51 Stanu, tutaj zaś w Master Set – odseparowane od podstawki w postaci opcjonalnego dodatku. Trzy miasta to nowe możliwości podpisania kontraktów, każde z miast specjalizuje się w produkcji konkretnego zasobu. Ziggy One dostarcza robotników, Boston uniwersalne naboje, zaś Jersey informacje o nowych misjach (karty). Zasada podpisania umowy działa w sposób standardowy, jednak to co odróżnia Miasta od standardowych kart umów, to że na nie nie ma wpływu Faza Czyszczenia, a to oznacza, że wszelkie zgromadzone tam zasoby pozostają do momentu, aż któryś z graczy nie zagrabi ich. Niszcząc przy tym samym miasto permanentnie i zabierając wszystko, co w nim znajdzie.  Wraz z miastami otrzymujemy kartonowe znaczniki frakcji do oznaczania podpisanych umów. Niestety zestaw nie zawiera znaczników najnowszych frakcji (Missisipi oraz Uniwersytet).

Rozstawienie trzech głównych miast znanych choćby z gry „Konwój”.

Drewniane znaczniki frakcji

Portal w swoim sklepie udostępnił również wzbogaconą wersję znaczników frakcyjnych, które nieco polepszają komfort z gry podczas ich przesuwania na Torze Punktacji. Znaczniki są wykonane z drewna z naklejoną ikoną frakcji. Niestety podobnie w jak w powyższym dodatku – nie zostały uwzględnione wersje dla nowych frakcji Mississippi oraz Uniwersystetu. Podstawowa wersja znaczników zawiera na rewersje oznaczenie 50+, w przypadku kiedy „przeskoczymy” punktację na torze powyżej 50 punktów – wzbogacone żetony tej funkcjonalności niestety nie posiadają.

Pakiet frakcyjny I

Podczas premiery gry 51 Stan: Master Set, Portal udostępnił dla wszystkich zakupujących grę przedpremierowo – dodatkowe dwie frakcje, Teksas oraz Hegemonię. Dodatek ten po pewnym czasie został udostępniony w otwartej sprzedaży. Niestety na chwilę obecną (kiedy pisze ten artykuł) – dodatek zniknął z oficjalnej dystrybucji i nie wiadomo kiedy pojawi się jego dodruk. Dwie nowe frakcje wprowadzają nowego spojrzenia na taktykę podczas tworzenia własnej talii. Teksas specjalizuje się w handlem niewolnikami, dzięki czemu pozwala generować ich znacznie więcej. Tymczasem Hegemonia nie specjalizuje się w niczym szczególnym, ale w zamian generuje uniwersalne znaczniki kontaktów i ma bardzo korzystne kursy wymiany zasobów, co czynni ją najbardziej uniwersalna frakcją w grze, ale kosztem braku produkcji jakiegokolwiek zasobu.

Po lewej Teksas, po prawej Hegemonia.

To co jednak zasługuje na słowo krytyki, to że ilustracje przedstawiające frakcje są bardzo nie spójne. Dla „Damskiej” wersji strony illustracje są przepiękne i pełne detali, tymczasem do strony „Męskiej” zostały użyte stare ilustracje z Neuroshimy Hex. Szczególnie jest to widoczne w przypadku Hegemoni, gdzie ilustracja nie tyle kompletnie nie wpasowuje się w styl innych, to jeszcze jest fatalnej jakości – wzięta i przeskalowana z kafelka frakcji gry, co wygląda tak bardzo słabo, że aż jest powodem do niesmaku, za każdym razem jak to widzę. Portal poskąpił „kilku złotych” na dodatkowej ilustracji. Słabo.

Fatalnej jakości recykling Portalu.

Pakiet frakcyjny II

Ignacy Trzewiczek zarzekł się, że wydawnictwo nie planuje tworzyć żadnych nowych frakcji do gry 51 Stan. A tym czasem podczas premiery dodatku „Sojusznicy” niespodziewanie do zamówień przedpremierowych został dodany darmowy Pakiet Frakcyjny, który po czasie również został udostępniony do otwartej sprzedaży. Nowe frakcje posiadają bardzo ciekawe podejście do strategii, są to kolejno Uniwersytet, który specjalizuje się w zdobywaniu informacji o nowych regionach (dod. Karty) oraz porzuca Grabież na rzecz Defensywy i nowych Kontraktów. Tymczasem frakcja Missisipi (znana z Neuroshimy Hex) podobnie jak frakcja Appalachów generuje dodatkowe cegły, a przy tym jako jedyna frakcja grze ma możliwość generowania ruin, co czyni ją świetnym wyporem podczas gry w dodatek „Zgliszcza” i ogólnie bardzo potężną frakcją. Pomimo jednak dużej złudnej przewagi, frakcje są dobrze zbalansowane, a gra się nimi bardzo przyjemnie.

Po lewej Uniwersytet, po prawej Missisipi.

Pozostałe dodatki

Powyższe dodatki na dzień dzisiejszy to nie wszystko co można kupić w sklepie Portalu. W artykule nie uwzględniłem maty do gry, znacznika pierwszego gracza oraz mini dodatku „Arena”, który pochodzi z kalendarza eventowego. Wszystkie one są kompletnie nie warte zachodu w moim odczuciu, więc nie skusiłem się na ich zakup. Mini-dodatek „Arena” można dostać jedynie w obiegu wtórnym, a odradzam bo całkiem rozwala balans gry pozwalając na sam koniec – niczym ninja – zdobyć nawet ponad 5 punktów za „frajer”.

Mata do gry to w moim odczuciu największy „żart” od Portalu. Jej koszt za szt. to 70 zł, a by móc w pełni cieszyć się z niej trzeba by zakupić jej 3-4 sztuki, co generuje jakaś chorą sumę. A to wszystko za jakiś kawałek materiału, który w dodatku jest arcybrzydki (a materiał sam w sobie nie najlepszej jakości) i nie oszczędzę tutaj swoich słów krytyki. Ponieważ to co grafik na niej zaprezentował nie można określić inaczej niż perfidną fuszerką. Wstydziłbym się na miejscu Portalu  za taki wybryk. Pomijam aspekt funkcjonalny, że nie zawsze na macie się da pomieścić wszystkie karty, bo to nie zawsze może być zasadą.

Na sam koniec zostaje znacznik pierwszego gracza, który wygląda całkiem ciekawie, ale jego wykonanie pozostawia bardzo wiele do życzenia. Jest to prosty – niskiej jakości druk z drukarki 3D za koszt 10 zł. Na pewno wygląda ciekawiej niż oryginalna wersja znacznika, to trzeba przyznać!

Podsumowanie

Ignacy Trzewiczek słynie z rozmieniania swoich tytułów na drobne, tworząc do nich bardzo dużą ilość pomniejszych dodatków, które początkowo rozdawane jako bonusy do eventów, czy zamówień przedpremierowych – są z czasem udostępniane do otwartej sprzedaży. Dodatki takie są niewątpliwie smakowitym kąskiem dla wszystkich fanów gry Pana Trzewiczka, jednak czy są one faktycznie warte zdobycia? I tutaj odpowiedź nie jest taka oczywista. Pomimo bardzo niskiej ceny jednostkowej (nie przekraczającej 10 zł za dodatek), nie wszystkie dodatki są warte zakupu.  Po kilkudziesięciu partiach mogę z czystym sumieniem polecić wszystkie dodatki frakcyjne, które są świetnym urozmaiceniem do gry i dodają sporo regrywalności do tytułu, szczególnie jeżeli komuś podstawowe frakcje nie bardzo pasują. I sugerowałbym ich zakup najszybciej jak to możliwe, ponieważ są one bardzo limitowane, popyt duży, a dostępne są wyłącznie u producenta.

Tymczasem pozostałe dodatki są bardzo opcjonalne i w żaden sposób nie zmienią waszego doświadczenia płynącego z gry, ba… wręcz mogę zaryzykować stwierdzenie, że są totalnie zbędne.  Drewniane żetony nie zawierają wszystkich frakcji, a w przypadku Trzech Miast na kilkadziesiąt rozgrywek, prawie nikt nigdy z nich – w moich rozgrywkach –  nie korzystał, poza bardzo sporadycznymi sytuacjami, a przy tym trzeba każdorazowo pamiętać by miasta uzupełniać. Jedynie zestaw promocyjnych kart jest warty uwagi. Granica tymczasem dodaje ciekawej interakcji, ale podobnie jak w przypadku Trzech Miast, to kolejna mikro-reguła, o której trzeba pamiętać, a jest to sporadycznie wykorzystywane. Arena to dodatek niszczący balans rozgrywki i kompletnie nie brałbym go pod uwagę. Znacznik pierwszego gracza i maty to czysta kosmetyka z nieadekwatną ceną do jakości.

Czy zatem warto wydawać pieniądze na mini dodatki? Nowe frakcje to rzecz konieczna, resztę z czystym sumieniem mogę odradzić, bo sumując wychodzi to kwota prawie 50 zł (nie uwzględniając mat), w moim odczuciu – wyrzuconych w błoto.

 

Na horyzoncie pojawili się nowi gracze. Czas przygotowań się skończył, trzeba działać. Czas poszukać nowych Sojuszników….



Klimat Mad Max, Fallout

Rodzaj Ekonomiczna

Mechanika  Zarządzanie kartami, budowanie talii, zarządzanie zasobami

Liczba graczy   1-4

Czas gry  Nie dotyczy

Wiek  14+

Info Promo Set I (BGG), Promo Set II: Border (BGG), Three Cities (BGG), Faction Set I (BGG), Faction Set II (BGG), Arena (BGG),

Wskazane dla

Zagorzałych fanów gry 51 Stan oraz kolekcjonerów „muszę mieć wszystko”.

Przeciwwskazane dla

Graczy ważących cenę do jakości :)



0 Udostępnień