Zestawienie gier w klimatach pustynnych – artykuł

Jeżeli zadałbym  pytanie, z czym kojarzą Ci się klimaty post-apokaliptyczne, zapewne większość osób skojarzyła by to z wyschniętymi pustkowiem, zardzewiałymi samochodami napakowanymi różnej maści bronią oraz ludźmi wysmarowanymi smarem i spowici kurzem.

Za referencje padłyby zapewne głównie Mad Max, który jest kolebką takiej definicji klimatów post-apokaliptycznych. Nie dziwne zatem, że sporo tytułów, które powstaje w tym kanonie – jest właśnie wzorowana i umiejscowiona w pustynnych klimatach. Za nami bardzo gorące lato, które jeszcze się nie skończyło, czyli idealny moment by zestawić ze sobą kilka tytułów, które idealnie wpasują się w klimat pogody, która od kilku miesięcy coraz bardziej przypomina nam scenariusz Mad Maxowy.

Rycerze Pustkowi

Rodzaj Rywalizacja, Adventure 
Więcej informacji  Board Game Geek , Wspieram.to
Rok wydania
2015


Rozgrywka
Rycerze Pustkowi to rywalizacyjna gra przygodowa z dużym naciskiem na rozbudowaną walkę oraz zdobywanie wojennego ekwipunku. Gra posiada bardzo otwartą konstrukcję nastawioną na swobodną eksplorację pustkowi, która jest jedynie ograniczona założeniami pięciu scenariuszy. W grze nie istnieje waluta, a jedynie zwykły barter, więc by móc handlować sprzętem najpierw należy go zdobyć poprzez bezlitosną walkę z napotkanymi wrogami, bądź podjąć się zleceń które przyniosą Rycerzom sławę i przybliżą ich do zwycięstwa poprzez podniesienie reputacji.

Atmosfera
Rycerze Pustkowi czerpie garściami z wszystkich popkulturowych filmów, komiksów i gier w klimatach postapokaliptycznych, ale największą inspiracją, którą można wyczuć na pierwszy rzut oka jest film Mad Max. Podwaliną pod grę jest również polski konwent Oldtown. Wiele postaci w grze jest dosłowna inspiracją z filmów lat 90. Rycerze Pustkowi to brudne i niewdzięczne miejsce, w którym spotkamy wszystko od zwykłych rzezimieszków, zmutowane zwierzęta po eksperymentalne androidy. Przekrój bestiariusza w grze jest naprawdę szeroki i pokręcony, co z jednej strony może wadzić, ale nadaje dzięki temu specyficznego surowego klimatu.

Rozszerzenia
Gra nie posiada żadnych oficjalnych rozszerzeń. Pierwotnie planowany był dodatek, który dodawał mechanizm rozwijania postaci o mutacje lub cyberwszczepy, wraz z nowymi scenariuszami i ekwipunkiem, jednak ze względu na słabą sprzedaż i sporo negatywnego zamieszania wokół kampanii – nigdy takowe nie powstało. Do gry w wersji z Wspieram.to zostały dodane dwie postacie promocyjne pochodzące z wczesnej wersji gry The Hunters (Obecnie znanej jako The Hunters A.D. 2114).

 

Armageddon: From the Ground Up

Rodzaj Rywalizacyjna, Worker placement, Aukcyjna
Więcej informacji  Board Game Geek
Rok wydania 2016


Rozgrywka
Armageddon: From the Ground Up jest typową grą euro opartą o system Worker Placement oraz mechanikę aukcji, w której gracze kolejno w tajemnicy wystawiają swoje oferty by wspólnie licytować się o zasoby oraz schematy, które są wystawiane w domu aukcyjnym. Zdobywanie schematów budynków to główny motyw gry, który kieruje klimatem całej rozgrywki, a umiejętne rozporządzanie budową budynków oraz zarządzaniem ich funkcji pozwala na tworzenie silniczka, który wzbogacony zdobywaniem kart sprzętu czy obstawianiem aukcji w odpowiednich momentach – przysporzy sporo punktów, które to po finalnym etapie gry są podliczane – wyłaniając zwycięzcę.

Atmosfera
Zagłada, która została sprowadzona na ludzkość w Armageddon: From the Ground Up nie została sprecyzowana, jak w wielu podobnych tego typu produkcjach – gracz został postawiony w fakcie dokonanym. Znany nam świat się skończył, a nowe jego oblicze stało się surowym miejscem do przetrwania, w którym pozostałości ludzkości walczą o każdy jego skrawek. W tym konkretnym wypadku nasze cele skupiają się na budowie osady tak by zapewnić przetrwanie ludzkości.

Rozszerzenia
Gra ich nie posiada.

 

Wasteland Express: Delivery Service

Rodzaj Rywalizacja, Pick’n Deliver
Więcej informacji  Board Game Geek
Rok wydania 2017


Rozgrywka
Wasteland Express jest grą rywalizacyjną z rodzaju Pick and Deliver, w której głównym założeniem rozgrywki jest zdobywanie zasobów oraz realizowaniu misji przez transportowanie i handlowanie zasobami między punktami. Każdy z graczy dysponuje indywidualnym konwojem, który za zdobyte zasoby może je ulepszać zwiększając tym samym szansę na przetrwanie na pustkowiach oraz podniesienie wydajności swojego zaprzęgu towarowego. Główną myślą, która przyświeca rozgrywce jest sprawne zarządzanie zasobami i budowanie swoich szlaków handlowych, jednocześnie dbając by nikt nie ograbił konwoju. Głównym celem gry jest realizacja kluczowych misji, które otrzymujemy od firmy – tytułowej „Wasteland Express”.

Atmosfera
Wizja postapokalipsy w Wasteland Express rozpoczęła się od deficytu wody zdatnej do picia, co doprowadziło do globalnej wojny o zasoby. Kiedy ludzkość wybijała się w walce o życiodajny napój, na ziemi natura się zbuntowała i wszystko zaczęło obumierać, z czasem doprowadzając to globalnej katastrofy. Wśród ocalałych – ludność podzieliła się na kilka ugrupowań. The Archivists opętanych nostalgią dawnego świata, chcących przywrócić dawny ład, porządek oraz technologię. Oracles of Ceres – fanatyków religijnych obwiniających całą ludzkość za zagładę. New Republic Army zrzeszenie fasztysów, paramilitarne ugrupowanie, które rządzi twardą ręką, Raidersów pozbawionych skrupułów i zasad, opętanych wolą wiecznej walki, których nie interesuje nic poza sianiem chaosu. Oraz The Black Market – neutralne ugrupowanie handlarzy, którzy starają się ubić zysk na całym tym konflikcie.

Rozszerzenia
Do gry nie powstały żadne rozszerzenia, poza kilkoma kartami promocyjnymi dodającymi nowe karty sojuszników.

 

Badlands: Outpost of Humanity

Rodzaj Rywalizacja, Worker Placement, Strategia
Więcej informacji  Board Game Geek  , Kickstarter
Rok wydania 2017


Rozgrywka
Badlands to rywalizacyjna gra strategiczna, w której głównym założeniem jest eksploracja pustkowi w celu zdobycia zasobów, sojuszników oraz sprzętu, a następnie zarządzanie nimi poprzez handel wymienny, by zdobyć 100 kapsli. Jednak jak to bywa pośród pustkowi – inne osady (gracze), będą siłą chcieli wydrzeć dla siebie jak najwięcej, więc w grę wchodzi bezpośrednia walka, napady na konwoje oraz osady. Zatem należy sprawnie rozporządzać zasobami między handlem, a uzbrajaniem swojej osady lub pojazdów, tak by nie stać się łatwym celem dla wroga.

Atmosfera
Klimat gry jest bardzo schludnie i spójnie wykreowany bazując na takich wzorcach jak Mad Max – pustynnej dystopii, w której wszystko co pozostało zamieniło się w zardzewiałą stal spowitą piaskiem i kurzem, zaś o przetrwaniu decyduje prawo silniejszego. Dawna technologia oraz elektronika stała się zapomnianymi artefaktami, a ludność powróciła do starych czasów, w której siła robocza i umiejętności radzenia sobie w każdej sytuacji – stały się tym co jest najcenniejsze na pustkowiach. Bardzo spójna estetyka gry świetnie podkreśla pustynny klimat gry i pod tym względem jest to jeden z moich faworytów pośród gier planszowych.

Rozszerzenia
Twórcy gry mieli w planach rozszerzenie do gry (można nawet na planszy zaobserwować drogę, która prowadzi donikąd), jednak produkcja nie zdobyła na tyle dużo zainteresowania oraz środków by było to opłacalne, projekt rozszerzenia anulowano.

 

Waste Knights

Rodzaj Koperacyjna, Rywalizacyjna, Narracyjna, Adventure 
Więcej informacji  Board Game Geek , Kickstarter
Rok wydania 2020


Rozgrywka
Podobnie jak pierwsza część gry – Waste Knights jest grą przygodowa, jednak w przeciwieństwie do swojego pierwowzoru – nacisk położono na bardzo rozbudowaną i różnorodną narrację. System walki i mechanika gry została znacznie uproszczona, a forma zmieniła się z rywalizacyjnej na kooperacyjną (chodź są dwa scenariusze typowo rywalizacyjne). Również jak w pierwszej części położono tutaj duży nacisk na RPGowy system rozwijania postaci, a cała rozgrywka ma charakter typowo narracyjno-paragrafowy, w którym co krok gracz stawiany jest przed ogromną ilością wyborów, które definiują całą przygodę. A dzięki licznym odnogom fabularnym – każda rozgrywka wygląda nieco inaczej.

Atmosfera
Waste Knights jest duchowym spadkobiercą pierwszej części gry – Rycerze Pustkowi i adekwatnie atmosfera gry jest mish-mashem wszystkiego co znamy z popkultury klimatów postapo. Najmocniej da się tu odczuć klimat Mad Maxa, jednak na tym chaotycznym pustkowiu odnajdziemy nawiązania do licznych klasyków kina i gier wideo lat 80 i 90 jak Terminator, Ucieczka z Nowego Jorku, Mad Max, Fallout itp. Jest tutaj dosłownie wszystko i zarazem nic, ponieważ gra nie posiada swojego silnie zarysowanego klimatu, a jest raczej zbiorem wszystkiego co nam dobrze znane od mutantów, bandytów, robotów, kultów, androidów po dziwne eksperymenty i fanatyków religijnych itp. Klimat gry jest w specyficzny sposób surowy i nieoszlifowany, co stanowić może zarówno wadę jak i dużą zaletę wg osobistych preferencji. 

Rozszerzenia
Gra posiada kilka mniejszych rozszerzeń, które są ekskluzywem dla kampanii Kickstarterowej oraz kilka większych, które będą dostępne w ofercie sklepowej. Każdy z poniższych dodatków poza nowymi komponentami – wzbogaca grę o nowy dedykowany scenariusz. Call of the Waste wprowadza kafelki specjalnych miejsc, które dają nowe możliwości. Through the Waste dodaje nowe karty sprzętu, pojazdów, nową postać oraz mechanikę ulepszeń dla samochodów. Remants of Civilization wprowadza system kart zleceń wzorowanych na pierwszej części gry. Dogs of War dodaje dwie nowe militarne postacie oraz ogrom kart sprzętu utrzymane w tej samej stylistyce. Paths of Blood to ekskluzywny scenariusz strategiczny, który dodawany jest wyłącznie do wersji kickstarterowej. 

 

Saltlands

Rodzaj Rywalizacja, Semi-kooperacja, Negocjacje, Adventure
Więcej informacji  Board Game Geek , Kickstarter
Rok wydania 2016


Rozgrywka
Saltlands oferuje bardzo unikatową i ciekawą mechanikę, do tej pory nie spotykaną w tego rodzaju grach. Celem graczy jest osiągnięcie punktu wyjściowego, by uciec przed Hordą Bandytów. Aby to osiągnąć gracze będą musieli korzystać z wpływów wiatrów, które popychają ich pojazdy oparte o żagle w stronę zwycięstwa. By to osiągnąć muszą ze sobą kooperować, rywalizować oraz zakładać kruche sojusze – innymi słowy kombinować tak by osiągnąć punkt ewakuacyjny i nie dać się napaść zmechanizowanym bandytom. By przetrwać muszą również znaleźć czas na eksplorację tytułowych Saltlands w poszukiwaniu sprzętu i ekwipunku, który pozwoli im albo uciec, albo stawić czoła rozpędzonej hordzie, bądź nawet zaadaptować ich pojazdy do własnych celów.

Atmosfera
Wszystkie oceany na ziemi wyschły, a wraz z nią cywilizacja ludzi. Ocalali, którym udało się w jakiś sposób przetrwać w nowym świecie – wytworzyli nowy rodzaj pojazdów opartych o żagle, które pozwalają poruszać się po wyschniętych dnach oceanów – tytułowych Saltlands. Atmosfera gry jest bardzo surowa i brutalna, z zachodu nadciąga zmechanizowana horda bandytów, którzy w poszukiwaniu zasobów – grabią i palą wszystko na swojej drodze. Minimalistyczna estetyka gry bardzo podkreśla toporny i nietypowy klimat gry, w którym nie ma miejsca dla litości.

Rozszerzenia
Lost in the Desert to jedyny dodatek, który został wydany raz z grą. Wzbogaca on rozgrywkę o więcej nowego rodzaju kafelków podłoża, sześciu nowych bohaterów, karty ekwipunku, które oferują nowe rodzaje umiejętności oraz kilka dodatkowych trybów gry, które urozmaicą rozgrywkę.

 

Ruination

Rodzaj Rywalizacyjna, Area Control, Tableu Building
Więcej informacji  Board Game Geek , Kickstarter
Rok wydania 2021


Rozgrywka
Ruination to jedna z dwóch obecnie zapowiedzianych i wydanych gier z rodzaju strategii Area Control w klimatach postapokaliptycznych. Jednak w przeciwieństwie do Steamwatchers – Ruination skupia się znacznie bardziej na bardzo dynamicznych, wręcz brutalnych walkach i opiera się bardziej na taktyce niżeli długofalowej taktyce. Ciekawym mechanizmem w grze jest tworzenie własnej tali, która niczym w grach euro będzie tworzyć silniczek pozwalający na wprowadzenie do rozgrywki więcej akcji i kombinacji – dając więcej opcji taktycznych. Każdy gracz staje na czele jednej z kilku bardzo unikatowych armii, dysponując różnymi rodzajami jednostek – musi zdominować teren i zdobyć wymagane warunki zwycięstwa.

Atmosfera
Ruination jest jedną z nielicznych gier w klimatach postapokaliptycznych, która stara się odciąć od powszechnie znanych schematów. Teatrem działań jest bliska przyszłość w euro-azji, gdzie ludzie po wyniszczającej walce o ropę, która już dawno zniknęła z powierzchni ziemi – cofnęli się technologicznie i mentalnie do korzeni, tworząc klany, triady oraz tryby i korzystając niczym przodkowie z białego oręża poprzez brutalną walkę chcą zdominować i zagarnąć jak największe połacie terenu dla swojego klanu. Autorzy gry określają klimat jako “co by się stało kiedy w Mad Maxie skończyła by się ropa”. Frakcje  wzorowane są na plemionach mongolskich, japońskich, chińskich oraz arabskich – tworzą bardzo specyficzną i spójną otoczkę, która niewątpliwie jest jedną z większych zalet tej produkcji.

Rozszerzenia
The World That Was wprowadza 4 nowych wygnańcow (Exile) wraz z dedykowanymi kartami oraz figurkami; 6 nowy kart akcji oraz 12 kart przewagi. Ponadto rozszerzenie dodaje tryb solo.