Zestawienie gier Frostapo – artykuł

Jak każdy nurt Fantastyki bądź Science Fiction z czasem rozrasta się tak bardzo, że zaczynają powstawać sub-nuty. Tak z Science Fiction wyłoniła się fantastyka Postapokaliptyczna, Cyberpunkowa, a ta rozdzieliła się na Steampunk (Frostpunk), Atompunk (Fallout), Dieselpunk (Scythe) itd. 

Ostatnimi czasy mamy coraz częstszy wysyp gier i literatury postapokaliptycznej, która mocno bazuje na zlodowaceniu dlatego pomyślałem sobie, że można by to określić mianem wdzięcznego “Frostapo”. W ten ciekawy sposób określiłbym tytuły, w których cywilizacja została zgładzona przez arktyczne zlodowacenie. Poniżej kilka tytułów, które mocno inspirują się takim przebiegiem wydarzeń.

Arctic Scavengers

Rodzaj Rywalizacyjna, Deck building
Więcej informacji  Board Game Geek


Rozgrywka
Arctic Scavengers to gra rywalizacyjna oparta o prosty, ale bardzo ciekawy mechanizm Deck Buildingu. Każdy z graczy zaczyna z określoną liczbą kart prezentujących ich sprzęt i ocalałych oraz przy odpowiednim ich zagrywaniu – umożliwi im to przeszukiwwanie pustkowi, rekrutowwanie nowych ocalałych płacąc upolowanym jedzeniem bądź zdobytymi medykamentami (waluta gry) oraz walczyć z innymi graczami o bardziej wartościowe zasoby. Cała mechanika polega na odpowiednim kupowaniu kart, odrzucaniu zbędnych, tak by stworzyć najbardziej optymalne ustawienia, które pozwolą sprawnie walczyć i zdobywać nowe karty. Każda z tych kart prezentuje sprzęt wzmacniający podstawowe akcję lub karty ocalałych o specjalnych umiejętnościach, a te również liczą się do finalnej puli ocalałych, których ilość na koniec gry zadecyduje o wygranej. Gra jest bardzo dynamiczna i intensywna przepełnione dużą ilością negatywnej interakcji.

Atmosfera
Pomimo iż Arctic Scavengers to tylko karcianka jednak o bardzo zarysowanym klimacie. Dzięki temu, że każda ilustracja na karcie idealnie odzwierciedla jej zastosowanie, a cała mechanika i przebieg rozgrywki świetnie wpisuje się w tematykę gry – można bardzo mocno poczuć immersję nieustającej i brutalnej walki o zasoby. Zaś całemu kierunkowi artystycznemu da się odczuć ten surowy, arktyczny klimat postapo.

Rozszerzenia
Wraz z podstawką trafiają dwa rozszerzenia. Pierwszy – HQ rozbudowuje grę o kilka nowych mechanik jak zachowywanie kart (budynki), leczenie ocalałych (medyk), nowe sposoby punktacji (gangi) oraz dodaje asymetrię do rozgrywki (liderzy). Drugi dodatek Recon wprowadza całkiem nowe alternatywne wersje kart podstawowych, które mają nowe umiejętności oraz mechanikę (recon) przeglądania kart w deckach gry bądź przeciwnika. Obydwa dodatki diametralnie uatrakcyjniają podstawową grę.

 

Martwa Zima

Rodzaj Semi-kooperacyjna, Narracyjna, Przygodowa
Więcej informacji  Board Game Geek


Rozgrywka
Martwa Zima jest grą kooperacyjną, w którym grupa ocalałych (do pięciu osób) próbuje przetrwać apokalipsę zombie oraz borykać się z srogim zlodowaceniem. Jest to gra stricte przygodowa, w którym współpraca ma kluczowe znaczenie, jednak to co najlepsze jest w tej grze to motyw zdrajcy (bądź zdrajców), którzy mogą pojawić się w grupie, mając na celu jej skryte obalenie. Całość jest okraszona bardzo solidnym i gęstym motywem narracyjnym, czy to w samych scenariuszach, czy w tzw. kartach rozdroży, które co turę serwują różne wydarzenia.

Atmosfera
Klimat gry to jedna z największych jej zalet, która wyróżnia ją pośród licznych gier o zombie. Tutaj bowiem cały kierunek artystyczny zbudowany jest na bazie idei Wiecznej Zimy, a motyw zombie jest tylko tłem dla przygody. Jest to bardzo dobrze oddane w każdym aspekcie gry od licznych zagrożeń, rodzajów obrażeń, poprzez bardzo klimatyczne ilustracje i grafiki. Martwa Zima należy do czołówki gier, które samym swoim kierunkiem artystycznym wprowadza bardzo spójny i mocny akcent immersyjny. Moduł “Raxxon” zmienia klimat trochę na coś na wzór Resident Evil, a “Wojny Kolonii” inspiruje do “Walking Dead”.

Rozszerzenia
Martwa Zima otrzymała dwa dodatki, w tym pierwszy “Długa Noc” jest samodzielnym rozszerzeniem dodającym ogrom nowych postaci, nowych rodzajów przeciwników, nowe mechaniki, nowe scenariusze oraz lepszej jakości komponenty. Obydwie wersje mogą zostać ze sobą łączone do wspólnej gry, a dzięki drugiemu dodatkowi “Wojny Kolonii”, który wykorzystuje obydwie wersje można zmienić rodzaj rozgrywki z kooperacyjnego na rywalizacyjny między dwoma grupami kolonii nawet do 11 graczy, w tym jednego tzw. “Samotnego Wilka”, dodatek ponadto wprowadza szereg nowych scenariuszy, postaci i ekwipunku, ale jego główną zaletą jest mechanika bitwy między koloniami, za która odpowiadają specjalne karty walki.

 

Last Aurora

Rodzaj Rywalizacyjna, Tableu building, Worker placement
Więcej informacji  Board Game Geek  , Kickstarter


Rozgrywka
Lost Aurora jest grą euro z bardzo zarysowanym klimatem, która w ciekawy sposób miesza kilka mechanik od worker placementu, zarządzania zasobami i tableu buildier po aspekty przygodowe. Do czterech ocalałych staje na czele konwojów, których celem jest dotarcie do tzw. “Aurory”, która jest ostatnim statkiem odpływającym z zamarzniętej krainy. Celem ocalałych jest wyścig, by zdążyć zanim statek odpłynie. Ocalali będą eksplorować lokacje, walczyć z bandytami oraz rozbudowywać swój konwój o nowe moduły bądź werbowanie nowych specjalistów. W tym wszystkim bardzo ważny będzie aspekt zarządzania skromnymi zasobami, budowaie konwoju oraz walki z otoczeniem.

Atmosfera
Klimat gry to połączenie szaleńczego wyścigu z Mad Maxa, uciekanie przed wieczną zmarzliną niczym z Snowpiercera oraz budowanie swojego pojazdu i eksploracja jak w Metro Exodus. Cały kierunek artystyczny bardzo zgrabnie podkreśla apokalipsę zlodowacenia na każdej karcie oraz elementach interface gry. Nie jest to może wykonane z takim kunsztem jak w Martwej Zimie, ale niewątpliwie wyraźnie podkreśla klimat. Niestety tylko poprzez grafiki odczujemy, że mamy do czynienia z “Frostapo”, ponieważ żadna mechanika gry nie potęguje tej immersji, nie ma walki z zimnem, lodem, czy zamarzaniem itp.

Rozszerzenia
Podstawowa wersja gry zawiera dodatkowy scenariusz w wypadku, kiedy ocalonym nie udałoby się dotrzeć do Aurory, ale ponadto gra posiada kilka dodatków. Pierwszym z nich jest “Project Athena” (pl: Przebudzenie Molocha), który wprowadza całkiem nową plansze, nowy rodzaj przeciwników (Androidy) oraz szereg nowych mechanik, które jeszcze bardziej komplikują nowy scenariusz. W wersji kampanii kickstarter można było również nabyć tzw. “Mutant Set”, który dodawał tuzin nowych kart z nowym rodzajem przeciwników (Mutantów) oraz zmutowanego ekwipunku, tryb gracz vs gracz oraz karty profesji. Do tego są jeszcze dwa kosmetyczne dodatki jak zestaw plastikowych zamienników komponentów (ocalali, zasoby) oraz playmata – te były również dostępne w polskiej wersji w limitowanej ilości.

 

D.E.I

Rodzaj Rywalizacyjna, Worker placement, Area control
Więcej informacji  Board Game Geek , Kickstarter


Rozgrywka
Divide et Impera pomimo początkowo wrażenia – jest dosyć złożoną grą Euro z mechaniką Worker Placement, gdzie 4 graczy będzie walczyć o kontrolę terenu oraz zdobywanie zasobów rozsianych po zlodowaconym Londynie. Celem gry jest oczywiście zdobycie jak największej liczby punktów, ale można to osiągnąć na kilka sposobów. Najważniejszą mechaniką jest wysłanie oddziałów po zasoby, które pozwolą aktywować różne umiejętności w grze, ale w grę wchodzić będzie kontrola posterunków, kontrola marketu i wykonywanie misji. Każda frakcja dysponuje nieco innymi jednostkami, umiejętnościami i możliwościami, które definiują ich styl gry. Dużą rolą w rozgrywce pełni rolę rynek, na którym można zakupić nowe umiejętności i ulepszyć sobie talię startowych kart akcji, które są całkiem inne w zależności od frakcji. Pomimo agresywnie wyglądających frakcji – nie ma w tej grze bezpośredniej walki, a raczej walka o wpływy oraz przepychanie się na planszy – coś na wzór tego co jest w Ocalałych.

Atmosfera
Klimat gry jest bardzo zbliżony do tego co jest zaprezentowane w Steamwatchers, gdzie bardzo asymetryczne frakcje bogate w technologię przyszłości, próbują przetrwać w nieustającej walce o zasoby. Terenem działań jest zasypany Londyn, gdzie Stalkerzy na śnieżnych kopcach pomników z budynków – przeszukują miasto. Bardzo fajnie obrazują to trójwymiarowe modularne plansze zasypanych budynków. Gra posiada bardzo rozbudowaną fabułę i genezę każdej z frakcji w dedykowanej księdze fabularnej.  Klimat gry jest nieco abstrakcyjny, ponieważ design frakcji jest bardzo futurystyczny od zmutowanych ludzi, po grupu władające mocą kinetyczną, aż na ludziach-roślinach kończąc. 

Rozszerzenia
Kampania gry jest bardzo bogata we wszelkiej maści dodatki, od takich, które dodają tylko nowe asymetryczne frakcje, po specjalne modułu jak dedykowany tryb kampanii, tryb solo oraz nowe mechaniki ulepszające rozgrywkę. Każdy z tych dodatków posiada swoje nowe frakcje, co łącznie wraz z czterema podstawowymi rozbudowuje grę do aż (o ile dobrze policzyłem) – jedenastu frakcji! Ponadto gra będzie wydana w dwóch wersjach z jednostkami i zasobami w formie mebli, bądź pełnoprawnych plastikowych figurek.

 

Steamwatchers

Rodzaj Rywalizacyjna, Area control
Więcej informacji  Board Game Geek , Kickstarter


Rozgrywka
Steamwatchers jest rasową grą strategiczną rodzaju Area Control i pierwszą tego typu grą w klimatach postapokaliptycznych, która cechuje jakikolwiek brak losowości w walce. Gracze przy pomocy swoich asymetrycznych frakcji walczą o terytorium, w których pojawia się drogocenny surowiec Algufuel, który wydobywany jest z gejzerów gazowych. Każda z frakcji dysponuje licznymi jednostkami oraz specjalnymi umiejętnościami, które nadają indywidualnych możliwości taktycznych. Mechanika gry ma zapożyczony system wydawania rozkazów z Gry o Tron oraz wykonywanie specjalnych misji coś na wzór z Lord of Hellas, jednak trzonem gry jest nieustanna walka o kolejne fragmenty mapy, których wartość będzie się dynamicznie zmieniać, podobnie jak w przypadku Chaosu w Starym Świecie.

Atmosfera
Klimat gry opiera się o nieustanną dominację o nowy zasób energii – gaz Algu, którego erupcje są bardzo niestabilne i nie przewidywalne. Teren jego występowania nieustannie się zmienia. Mechanika ta dobrze została oddana w samej grze, dzięki czemu walka o kontrolę terenu jest bardzo dynamiczna. Gaz poza energetycznymi właściwościami powoduje również trwałe mutacje, więc gracze którzy zbyt długo przebywają w jego obrębie – otrzymują konsekwencje, co dobrze spaja się z mechaniką balansowania podczas jego wydobycia. Cały design frakcji, map, kart, czy jednostek świetnie oddaje klimaty zamarzniętego postapo.

Rozszerzenia
Autorzy stawiają na bardzo zbalansowaną rozgrywkę, dlatego do gry nie ma zbyt wielu znacznie zmieniających zasady gry dodatków. Pierwszym z nich jest “Peace with Wolves”, który wprowadza możliwość nowej mechaniki dyplomacji między graczami, coś na wzór tego z Rising Sun. Drugim dodatkiem jest “Fuel of War”, który dodaje nowy rodzaj jednostek – przywódców, którzy będą dysponować specjalnymi umiejętnościami kiedy zostaną przywołani do walki. Trzeci dodatek to “Spark of Hope” pozwalający budować Konwoje w postaci nowej planszetki oraz nowego rodzaju jednostki, które poszerzają zasób możliwości każdej z frakcji. Każdy z tych dodatków wnosi nowe scenariusze oraz karty wydarzeń do gry. Ponadto można również zakupić dużą neoprenowa matę do gry.

 

Frostpunk

Rodzaj Kooperacyjna, Worker placement
Więcej informacji  Board Game Geek , Kickstarter


Rozgrywka
Frostpunk jest grą euro z rodzaju Worker Placement, jednak jest dosyć nietypowym przedstawicielem swojego gatunku, ponieważ przeciwieństwie do innych gier euro – jest kooperacją z bardzo dużą ilością narracji. Łącznie do czterech graczy obejmie władanie nad kolonią starając się łącznie tak optymalizować wydobycie zasobów, budowę oraz udoskonalanie budynków oraz kontrolę ludności poprzez wspólne moralne dylematy – by przetrwać zlodowacenie oraz umożliwić przetrwanie kolonii. Mechanika gry mocno opiera się o system Worker Placement z dużym aspektem survivalu – coś na wzór gry Atak Zombie, jednak znacznie bardziej rozbudowanego.

Atmosfera
Klimat gry planszowej bardzo dobrze adaptuje klimaty gry komputerowej, od której pochodzi. Gra komputerowa posiada bardzo surowy i niewdzięczny klimat morderczej walki o przetrwanie podczas barbarzyńskich mrozów, które doprowadzają do licznych tragedii. Bardzo ważnym aspektem rozgrywki są decyzje moralne dotyczące zarządzania populacją, przez które definiować będziemy czy staniemy się tyranem, czy odkupicielem ludności. To właśnie te dylematy moralne, są jedną z bardziej klimatycznych aspektów gry komputerowej i miejmy nadzieję taką samą rolę będą pełnić w grze planszowej.

Rozszerzenia
Gra jest dosyć uboga w rozszerzenia, ponieważ zawiera tylko jedno – Frostlander, który nie zmienia niczego znaczącego, a jedynie dodaje znacznie więcej bardziej urozmaiconych kart wyzwań, wydarzeń, praw, technologii itp – czyli więcej tego samego. Ponadto gra będzie dostępna podobnie jak D.E.I w dwóch wersjach z budynkami w formie mepli, bądź jako pełnoprawne plastikowe figurki. Do tego również można zakupić neoprenową matę.

 

Po wieloletniej eksploatacji gier, filmów oraz literatury w iście pustynnych klimatach – zaczęła wypływać nieco rutyna oraz znużenie. Dobrze, że powstaje coraz więcej odłamów gatunku Postapo, które sięgają po nieco inne – alternatywne – scenariusze zagłady ludzkości. Mnie osobiście taki stan rzeczy niezmiernie cieszy, bo ileż można babrać się w tej rdzy i kurzu?